Croatian language English language

O projektu

Projekt je osmišljen kao istraživanje postupaka ostvarivanja prirodne interakcije virtualnog i stvarnog svijeta, te njihove primjene u industriji. Poseban naglasak pridan je uređaju Microsoft Kinect, čije su funkcionalnosti prvi puta predstavljene u domeni industrije pogonskih sustava s motorima. Projekt je vođen grupom studenata Fakulteta elektrotehnike i računarstva u suradnji s austrijskom tvrtkom AVL i njihovim predstavništvom u Zagrebu. Projektni tim je proteklih godina sakupljao iskustvo u radu s proširenom stvarnošću, a ovim projektom pokušava industriji približiti ovaj aspekt modernog računarstva.

Proširena stvarnost u industriji

Ubrzanim razvojem novih tehnologija konstantno se traže novi načini kojima bi se utjecalo na proširivanje ljudskog doživljaja interakcije s računalnim svijetom. Proširena stvarnost (eng. augmented reality) je tehnologija koja omogućava da računalno generiranu virtualnu stvarnost možemo dodati našem percipiranju prave stvarnosti oko nas. Tehnike proširenja stvarnosti pronalaze široku primjenu u raznim sferama ljudskog života, a posebno su zanimljive i atraktivne njene primjene u oglašavanju te interaktivnoj zabavi. No, veliki potencijal proširene stvarnosti još uvijek nije u dovoljnoj mjeri iskorišten u modernim proizvodnim procesima, pa se tako često postavlja pitanje na koji način iskoristiti ovu tehnologiju u cilju olakšanja rada i boravka u industrijskim pogonima.

Primjer upotrebe proširene stvarnosti u industriji

S ciljem predstavljanja tehnologija proširene stvarnosti u industrijskoj domeni sklopljena je suradnja s austrijskom tvrtkom AVL i njihovim predstavništvom u Zagrebu. Tvrtka se bavi razvojem pogonskih sustava s motorima, kao i pripadajućim mjernim i testnim sustavima. Zagrebački predstavnici tvrtke AVL predložili su konkretan problem – olakšati održavanje uređaja za mjerenje koncentracije čađe u ispušnim plinovima motora s unutarnjim izgaranjem. Naš zadatak bio je razviti virtualni servisni priručnik ovog uređaja korištenjem tehnologija proširene stvarnosti.

Neki članovi projektnog tima započeli su u veljači 2012. razvoj aplikacije za iPad uređaje. Aplikacija je uspješno dovršena te predstavljena tvrtci AVL. Aplikacija raspoznaje stvarni uređaj za mjerenje čađe korištenjem kamere iPad uređaja, te zatim projicira virtualni model kojim je moguće manipulirati gestama na samom ekranu uređaja. Aplikacija također animira servisne korake u redovnom održavanju uređaja.

Princip rada iPad aplikacije

Primjena Microsoft Kinecta

Nakon uspješnog razvoja aplikacije za iPad uređaje, virtualni servisni priručnik implementiran je i za Microsoftove platforme, te je zatim prilagođen radu s Micosoft Kinectom. Kinect predstavlja ulazni uređaj za očitavanje pokreta, namijenjen za Windows PC računala i Xbox igraću konzolu. Interakcija se obavlja pomoću integrirane kamere kojom se korisnicima omogućuje kontroliranje interakcije pomoću tzv. prirodnog korisničkog sučelja, odnosno gesti, te pomoću govornih naredbi. Ovakva implementacija priručnika pruža korisniku prirodniji način interakcije, a njegova percepcija proširene stvarnosti uvelike utječe na razumijevanje stvarnog problema. Kinect uređaj očitava korisnikove pokrete koji su njemu vidljivi u svakom trenutku na ekranu monitora osobnog računala. Na istom ekranu korisnik vidi model mjernog uređaja te prati vlastitu interakciju sa sustavom.

Princip rada Microsoft Kinect aplikacije


Projektni tim

Projektni tim čine studenti diplomskog studija na Fakultetu elektrotehnike i računarstva Sveučilišta u Zagrebu:

  • Adnan Abdagić
  • Nikola Martinec
  • Petar Mrazović
  • Ana Nekić
  • Marko Pilipović
  • Mario Volarević

Voditeljica projekta je mentorica studenata projektnog tima:

  • Prof. dr. sc. Željka Mihajlović

Logo tvrtke AVLProjekt su odobrili predstavnici tvrtke AVL koji su doprinijeli njegovom razvoju raznim resursima, idejama i prijedlozima.

Web Design: Leicester Web Design