3.2. Lažne sjene Lažne sjene obuhvaćaju sve one metode kod kojih oblik sjene ne odgovara tijelu koji ju je stvorio. Najjednostavnija su dinamička metoda, koja je još znatno zastupljena u računalnim igrama. Najlakše ih je ostvariti iscrtavanjem nekoliko zatamnjenih, djelomično prozirnih poligona na nekoj površini ispod objekta koji baca sjenu kao što je prikazano na slici 3.2. Pri tome je potrebno odrediti položaj i orijentaciju poligona na koji bacamo sjenu što je lako rješivo algoritmima za detekciju dodira. Slika 3.2. Lažne sjene. Ovaj pristup ima i nekoliko problema. Često se zna dogoditi da sjena «visi u zraku», a ne na nekoj fiksnoj površini. Taj se problem može riješiti iscrtavanjem sjene samo na onim mjestima gdje je dubina scene jednaka dubini poligona sjene. Dakle, postavljanjem testne funkcije z-spremnika u «jednako» a ne «manje ili jednako» sjena će se iscrtati samo na onom poligonu na kojeg smo je i htjeli baciti. Drugi problem je mnogo ozbiljniji i nije tako lako rješiv. Naime, algoritam ne radi na zakrivljenim površinama. Da bi se problem riješio potrebno je pronaći sve poligone obuhvaćene sjenom i na svakog od njih posebno primijeniti sjenu. Taj je proces veoma kompliciran i gotovo nikad se ne koristi. Na takvim mjestima sjena se jednostavno neće dobro iscrtati. Postoji i drugi način ostvarivanja lažnih sjena koji nema problema s zakrivljenom geometrijom, ali radi samo u slučaju složene (detaljne) geometrije na koju bacamo sjenu. Za ostvarivanje sjene koriste se točkasta usmjerena svjetla s negativnim komponentama boje kojima se zapravo oduzima svjetlo sa scene na mjestima gdje bi sjena trebala biti. Naravno, kako se osvijetljenost pojedinog poligona proračunava u njegovim rubnim točkama, ako je riječ o velikom poligonu čiji rubovi nisu obuhvaćeni sjenom, negativno svjetlo neće se obuhvatiti proračunima osvijetljenosti tog poligona i sjena se neće iscrtati. Upravo zbog toga poligoni na koje bacamo sjenu moraju biti dovoljno mali da mogu biti obuhvaćeni negativnim svijetlom sjene. Geometrija mora biti složena, odnosno visoke razlučivosti. |