Animacije

  Animacija je brzo prikazivanje niza 2D ili 3D slika modela postavljenih tako da stvaraju privid pokreta. Ostvaruje se prikazom nacrtanih objekata u različitim položajima u svakom okviru pa izgleda kao da se objekt miče kad se okviri izmjenjuju određenom brzinom.




  Slika prikazuje 4 okvira animacije i 4 različita položaja lika kojeg želimo animirati. Izmjenom 5 sličica u sekundi dobije se dosta dobar privid kretanja.


  Osnovni tipovi animacije su:

     
  • animacija po stazi - objekt se pomiče po putanji, ali se ne mijenja njegov oblik nego samo položaj
  • animacija s različitim kadrovima - crta se niz crteža animacije u kojima se postepeno prelazi iz jednog kadra u drugi
  • animacija preobražavanjem - računalni program generira međuslike pa se jedna slika pretvara u drugi


  Jedan od načina da to programski ostvarimo na webu je da učitavamo sliku po sliku i izmjenjujemo ih u željenom vremenu. Kako bi se takvi podaci o slici komprimirali podaci koriste se GIF datoteke. Prvi GIF predstavljen je 1987. godine. To je bila prva animacija na webu, a i u današnje vrijeme je to jedan od najpopularnijih načina prikaza animacije na webu.


  Prednost GIF-a je to što je s njim jednostavno raditi i automatski se prepoznaje u svim web preglednicima. Danas postoji mnoštvo besplatnih i jednostavnih programa koji omogućuju izradu GIF-ova. Glavni nedostatak je taj što animacija mora biti izrazito jednostavna da bi se veličina datoteke mogla što više smanjiti jer je svaki okvir jedna cijela slika. Stoga su animirani GIF-ovi podosta ograničeni, a već kod brzine od 20 okvira u sekundi dolazi do problema kod učitavanja.




  U početku web stranice su bile većinom statične (nakon što su se učitale, više se nisu mijenjale). Evolucijom interneta statična stranica je postala previše ograničavajuća. Web programeri željeli su dodati dinamički sadržaj na svoje web stranice. Tako se pojavio pojam DHTML (engl. Dynamic hypertext markup language), odnosno dinamički HTML koji se ostvaruje pomoću skriptnih jezika, poput Javascript-a, koji pristupaju objektu na stranici (engl. DOM - Document Object Model).


  Pojavom programskog jezika Jave 1995. omogućeno je da se na webu prikažu i kompleksnije animacije. Male aplikacije pisane u Javi koje se mogu izvoziti u obliku bytecoda, poznate pod nazivom Java appleti, mogu se prikazati u zasebnom okviru unutar web stranice. Java appleti su prikladni za stvaranje interaktivnih animacija koji se kombiniraju uz ostali sadržaj na web stranici. Prednost Java appleta, kao dodatka web pregledniku je to da se može koristiti na bilo kojem operacijskom sustavu i pruža različite mogućnosti pri izradi malih aplikacija.


  Donedavno velik problem bili su spora računala i spore veze prema Internetu. Za učitavanje 3D sadržaja bilo je potrebno previše vremena, a jednom kad se učitalo sporo se prikazivalo. S razvojem bržih procesora i brže veze prema internetu pojavila se i mogućnost razvoja 3D weba. 2006. godine pojavio se prvi Canvas 3D prototip, a u ožujku 2011. je objavljena vezija 1.0 WebGL specifikacije za koji se danas nastoji da postane prihvaćen kao dio web standarda.