Pitanja koja prate video predavanja:
- Zašto je ostvarivanje sjena važno za iscrtavanje 3D scena? Koje nam informacije može prenijeti?
- Koje dvije vrste sjena razlikujemo? Koja vrsta sjene postoji samo ako izvor ima određenu površinu (nije točkast)?
- Za kakve izvore nam se ne isplati sjene zapeči u teksture?
- Kako su sjene ostvarene u postupku praćenja zrake, a kako u postupku isijavanja?
- Kako se primijenjuju lažne sjene? Kako ih možete prepoznati?
- Kako se dobivaju projicirane sjene? Koji se problemi javljaju pri ovom postupku?
- Za vježbu:
- Nacrtajte manju kružnicu i desno od nje okomitu dužinu (zid) na kojoj promatramo sjene. Označite kako će izgledati sjena i koje vrste sjena dobivamo ako s lijeve strane stavimo:
- točkasti izvor svjetlosti
- štapićasti izvor svjetlosti u obliku manje dužine, aproksimiran s tri točkasta izvora jednoliko raspoređena po dužini izvora (pritom se doprinosi točkastih izvora zbrajaju)
Mape sjene
- Kako se grade mape sjene?
- Iz koje lokacije se sjene projiciraju u L-spremnik?
- Kako provjeravamo nalazi li se piksel u sjeni? Koje vrijednosti uspoređujemo?
- Zašto su sjene ovog postupka zrnate? Kako ih možemo zagladiti bez povećavanja memorijskih zahtjeva?
- Kako izgleda neželjeni učinak akni sjena? Kako diskretizacija L-spremnika (dubine) utječe na veličinu akni?
- Zašto se primicanjem vrijednosti L-spremnika bliže izvoru (dubina-odmak) ublažava ovaj problem diskretizacije?
- Koji neželjeni učinak dobivamo kada je odmak prevelik (sjena gubi kontakt s objektom)?
- Kako kaskadne mape sjena utječu na kompromis između memorijskih zahtjeva i kvalitete sjena?
- Za vježbu:
- Za 2D scenu s izvorom i krugom odaberite očište i točku u sjeni.
- Grafički provedite algoritam mapa sjena i provjerite radi li ispravno.
- Obavezno označite proizvoljnu prostornu diskretizaciju L-spremnika (u obliku razlomljene dužine malo ispred očišta) i njegove projicirane teksele (granice i točke uzoraka).
- Pretpostavite da se dubine teksela uzorkuju jednom zrakom kroz središte teksela.
- Razmislite, kako bi izgledala sjena da vrijednosti L-spremnika odmaknemo dalje od izvora (dubina+odmak)?
- Ako mapu sjena gradimo perspektivnom projekcijom, hoće li svi projicirani tekseli biti istih dimenzija?
- Utječe li dimenzija teksela na preciznost sjena?
- Kako će veličina ovisiti o kutu projekcije? Za kakve kuteve će biti iznimno veliki?
Volumen sjene
- Od čega je izgrađen volumen sjene?
- Kako znamo nalazi li se promatrana točka (piksel) u sjeni?
- Mogu li ovim postupkom objekti bacati sjene na same sebe?
- Kakvi su rubovi sjene u usporedbi sa mapom sjena?
- Kako se ažurira spremnik maske projiciranjem prednjih poligona volumena sjene?
- Kako se ažurira spremnik maske projiciranjem stražnjih poligona volumena sjene?
- O čemu ovisi rezolucija korištenog spremnika maske?
- O čemu ovisi dubina (raspon) korištenog spremnika maske?
- Hoće li algoritam ispravno raditi ako se promatrač nalazi u sjeni? Kako to možemo ispraviti?
- Kako uporaba siluete objekta utječe na zahtjevnost postupka volumena sjene?
- Koja su dva pristupa prikupljanja bridova siluete?
- Kako se razlikuju pristupi popunjavanja spremnika maske?
- Za vježbu:
- Za 2D scenu s izvorom i krugom odaberite očište i točku u sjeni.
- Grafički provedite algoritam volumena i provjerite radi li ispravno.
- Obavezno označite poligone (dužine) koji omeđuju volumen (površinu) sjene.