Sažetak

Ovaj završni rad daje uvid u najčešće metode računalne animacije s naglaskom na postupke animacije ljudskih likova. Rad također prati razvoj programskog rješenja, tehnološke demonstracije skeletalne animacije modela, koja je njegov praktični rezultat.

U uvodu je dan kratak uvid u povijest i razvoj animacijskih tehnika. Slijedi upoznavanje s poznatijim postupcima 2D i 3D računalne animacije s posebnim naglaskom na metodu skeletalne animacije. Dana je i matematička pozadina ove metode koja se zasniva na inverznoj i unaprijednoj kinematici.

Završni rad prateći razvoj programskog produkta koji demonstrira postupke animacije ljudskih likova upoznaje čitatelja s mogućnostima Autodesk 3D Studio Maxa, programskog alata za 3D modeliranje i animaciju. Objašnjeni su osnovni principi pripreme modela za animaciju tehnikom skeletalne animacije kao što je primjerice skinning. Implementacija programskog rješenja koristi Microsoftov XNA radni okvir namijenjen razvoju računalnih igara, pa su u radu objašnjene i osnovne klase i metode, kao i struktura koda uobičajenog XNA programa.

KLJUČNE RIJEČI: animacija ljudskih likova, skeletalna animacija, unaprijedna kinematika, inverzna kinematika, skinning, Autodesk 3D Studio Max, Microsoft XNA Framework

Summary

 

This baccalaureus graduate thesis provides insight into the most common methods of computer animation with emphasis on animation procedures of human figures. We also  describe the development of software solutions, technology demonstration of skeletal animation, which is its practical result.

The introduction presents a brief overview of the history and development of animation techniques. The following section introduces better known methods of 2D and 3D computer animation with special emphasis on the skeletal animation method.  We also explore mathematical background of this method which is based on inverse and forward kinematics.

Following the development of software product which demonstrates animation procedures of human figures we present possibilities of Autodesk 3D Studio Max, software tool for 3D modeling and animation. We explain basic principles of preparing models for animation using skeletal animation techniques, such as skinning. Implementation of software solution is based on Microsoft's XNA framework, which is designed for computer game development. We present its basic classes and methods, as well as the code structure of usual XNA program.

KEY WORDS: human character animation, skeletal animation, forward kinematics, inverse kinematics, skinning, Autodesk 3D Studio Max, Microsoft XNA Framework