FER / ZEMRIS / RG Vizualizacija medicinskih podataka putem Interneta
 

<    Prethodna  |  Sljedeća    >

Početak Uvod Zahtjevi Arhitektura Uzorkovani podaci Vizualizacija Zapis 3D modela Primjeri Sažetak Zaključak Reference Autor Abstract

Zapis 3D modela

 

 

X3D norma

   Tekst koji slijedi citirani je sa stranica organizacije odgovoren za X3D standard [12]. X3D je otvoreni XML 3D format koji omogućuje komunikaciju 3D podacima u realnom vremenu između lokalnih i mrežnih aplikacija. Ima veliki broj mogućnosti primjenjivih za vizualizaciju u razvojne i znanstvene svrhe. Primjenjiv je u CAD sustavima, vizualizaciji u medicini, za učenje i simulaciju, podržava multimedijske standarde, omogućuje razvoj zabavne industrije itd.

   X3D je detaljnije specificiran i dorađeniji je od VRML-a tako da korisnici X3D standarda mogu očekivati da će se željeni prikaz i ostvariti na različitim preglednicima.

Izdvojene mogućnosti X3D standarda:

  • Integracija XML-a

  • Primjena kroz Internet servise (engl. Web Services)

  • Distribuirane mreže

  • Komunikacija između različitih platformi, format za zapis datoteka i prijenos istih

  • Komponentno orijentirani

    • Nudi jednostavnu jezgru za osnovnu 3D funkcionalnost

  • Nadogradivost

    • Dozvoljava nadogradnju jezgre da bi se omogućilo dodavanje novih funkcionalnosti zahtijevanih od aplikacija i servisa u vertikalnom smjeru

  • Profili

    • Standardni skupovi nadogradnji da bi se zadovoljili aplikativni zahtjevi

  • Razvoj

    • Laka nadogradnja i zadržavanje VML97 sadržaja kao X3D

  • Spremnost za emitiranje ili ugradnju u aplikacije

    • Od mobitela do super računala

  • Komunikacija u stvarnom vremenu

    • Grafika je visoke kvalitete, interaktivna i uključuje zvuk i video kao i 3D podatke

  • Dobra specifikacija

    • Lagana izgradnja konzistentnih implementacija bez grešaka

     

X3D standard podržava:

  • 3D grafika            

    • poligonalna geometrija, parametarska geometrija, hijerarhijska transformacija, osvjetljenje, materijali, višeprolazno/višerazinsko  teksturno preslikavanje, operacije na slikovnim i geometrijskim podacima  (engl. Pixel and vertex shaders), upotreba grafičkih ubrzivača

  • 2D grafika            

    • prikaz teksta, vektorska 2D grafika, kompozicija 2D/3D

  • CAD podaci         

    • prijevod CAD podataka u otvoreni standard za objavljivanje i omogućavanje jedinstvenog interaktivnog pregleda

  • Animacija             

    • vremenske sklopke i interpolatori za animacije, animacije ljudskog kretanja (engl. humanoid animation)  i preoblikovanje (engl. Morphing)

  • Zvuk i video          

    • Smještaj izvora zvuka i videa u geometriju scene

  • Interakcija             

    • Uzimanje i premještaj pomoću miša, upotreba  tipkovnice

  • Navigacija            

    •  Kamere, kretanje korisnika kroz scenu, kolizija, detekcija vidljivosti

  • Korisnička definicija objekata   

    • Nadogradnja ugrađenih funkcionalnosti na temelju korisnički definiranih tipova

  • Upravljivost           

    •  Dinamičko mijenjanje scene kroz programiranje ili korištenjem procesnih jezika (engl. Script language)

  • Mrežna komunikacija      

    • Kreiranje jedne scene na temelju objekata dostupnih putem mreže, kreiranje virtualni veza prema objektima za korištenje u drugim scenama , primjena na Internetu

  • Simulacija fizike              

    • Ljudsko kretanje (engl. Humanoid animation), prostorni podaci (engl. geospatial datasets), integracija

Primjer X3D zapisa

Originalni primjer dostupan je na adresi:

Vrml2.0Sourcebook/Chapter11-Grouping/Figure11.3BoundingBox.x3d

 

<Scene>

    <Background  skyColor="1 1 1" />

    <NavigationInfo type='"EXAMINE" "ANY"'/>

    <Viewpoint description="A group of shapes within a bounding box."

      orientation="1 0 0 -0.4" position="0 20 50"/>

    <Group bboxSize="25 25 25">

      <Shape>

        <Box size="25 2 2"/>

        <Appearance>

          <Material diffuseColor="0 1 0"/>

        </Appearance>

      </Shape>

      <Shape>

        <Box size="2 25 2"/>

        <Appearance>

          <Material diffuseColor="1 1 0"/>

        </Appearance>

      </Shape>

      <Shape>

        <Box size="2 2 25"/>

        <Appearance>

          <Material diffuseColor="0 0 1"/>

        </Appearance>

      </Shape>

      <Shape>

        <Box size="25.1 25.1 25.1"/>

        <Appearance>

          <Material diffuseColor="0.4 0.4 0.4" transparency="0.1"/>

        </Appearance>

      </Shape>

    </Group>

</Scene>

 

Slika 30. Prikaz navedene scene u X3D pregledniku tvrtke Octaga.

OBJ zapis

   Obj zapis [16] predstavlja  datotečni zapis geometrije i ostalih parametara 3D objekata. Zapis je namijenjen za korištenje u programskom alatu „Wave front’s Advanced Visualizer“. Zapis se pokazao prilično jednostavnim pa se uvelike koristio i još se koristi za prijenos geometrijskih podataka između različitih aplikacija.

   Obj zapis može biti u ASCII (.obj nastavak) ili u binarnom formatu (.mod nastavak) . 

   U radu su korišteni najjednostavniji dijelovi obj zapisa:

  • geometric vertices (v)                  vrhovi

  • vertex normals (vn)                       normale u vrhovima

  • face (f)                                           poligon

   Redoslijed zapisa u datoteci predstavlja indeks vrha ili normale i na temelju toga se gradi prikaz. U nastavku je dani primjer zapisa kocke u .obj formatu (Slika 52.).

v 0.0 0.0 0.0

v 0.0 0.0 1.0

v 1.0 0.0 0.0

v 1.0 0.0 1.0

v 1.0 1.0 0.0

v 1.0 1.0 1.0

v 0.0 1.0 0.0

v 0.0 1.0 1.0

f 1 3 2

f 3 4 2

f 3 5 4

f 5 6 4

f 5 7 6

f 7 8 6

f 7 1 8

f 1 2 8

f 1 5 3

f 1 7 5

f 2 4 6

f 2 6 8

Slika 31.  Prikaz .obj zapisa u pregledniku izrađenom u radu.

Preglednici X3D zapisa

   Preglednici X3D zapisa omogućuju instalaciju dodatnih komponenti unutar Internet preglednika ili kao samostalne aplikacije.

 

 

<    Prethodna  |  Sljedeća    >

Bojan Blažona - Računalna grafika - ZEMRIS - 2004/05